De koffie in de refter
Leestijd: 3 minuten
Aan Valérie Meuser, Mail Center Manager bPOST te Sint-Niklaas
Beste Valerie,
Vier jaar geleden is bPOST in Hulst postbezorgers komen werven onder Nederlandse werkzoekenden. Aan het einde van de informatiebijeenkomst konden er vragen gesteld worden. De honderd aanwezigen bleken allemaal dezelfde vraag te hebben: hoe is het bij het Belgische postbedrijf gesteld met de koffievoorziening? Zonder koffie functioneert er in Nederland namelijk helemaal niets. De woordvoerster verzekerde de aanwezigen dat bPOST een refter had - dat woord moest ze eerst even uitleggen - met daarin een koffiemachine die eersteklas Belgische koffieproducten serveerde. 'Voor de verwende koffiedrinker,' voegde ze eraan toe, waarna er in de zaal een luid gejuich opging.
Dankzij de koffie uit deze machine heb ik de afgelopen vier jaar dagelijks mijn ronde kunnen voltooien; ondanks sneeuw en ijs, bijtende honden, bijtende brievenbussen en blauwe bakken die me in mijn slaap achtervolgden.
Tot mijn grote schrik echter - en nu kom ik tot de kern - is recent kennelijk de instelling van de koffiemachine gewijzigd, waardoor wisselgeld uitbetaald wordt in stuivers (€ 0,05) en dubbeltjes (€ 0,10). Wie met een munt van twee euro betaalt, krijgt maar liefst zeventien dubbeltjes terug. Als hij geluk heeft tenminste. Wie pech heeft wordt bedolven onder een miljoen stuivers.
Het gevolg hiervan is dat de machine reeds om half zeven 's ochtends door zijn wisselgeld heen is, waarna uitsluitend gepast betaald kan worden. Wie niet kan passen, rest niets anders dan een bekertje waterkoelerwater te nuttigen. Maar dat is niet hetzelfde. Yèk! Ik wil niet ogenblikkelijk over contractbreuk beginnen, maar ik zou het op prijs stellen als je je invloed aan zou willen wenden om de oorspronkelijke instellingen te doen herstellen en zo een crisis te voorkomen. Alvast veel dank.